تحلیلی بر برنامه درسی p4c و ویژگیهای مواد خواندنی مناسب در اجرای آن

کتابخانه های آموزشگاهی، پویا سازی نظام آموزشی و مشارکت در فرایندیاددهی-یادگیری , 2009-04-23

Title : تحلیلی بر برنامه درسی p4c و ویژگیهای مواد خواندنی مناسب در اجرای آن

طاهره جاویدی کلاته جعفرابادی , احمد اکبری ,

Abstract

با نظر به اینکه تفکر خلاق تا حدود زیادی زاییده و محصول آموزش و پرورش خلاق و پویا است، با شروع قرن بیست و یکم، اندیشمندان و مربیان تعلیم و تربیت سعی بر آن نموده اند تا با معرفى اصول، روشها و برنامه هایی هم‏چون«حلقه‏ى کندوکاو»، «تقویت قوه‏ى قضاوت و داورى»، « برنامه درسی فلسفه برای کودکان یا p4c » و... نگاه نوینی به تعلیم و تربیت داشته باشد. در این خصوص برنامه درسی p4c که برنامه ای آموزشی برای کودکان و نوجوانان است، در تلاش است تا از طریق کتابهای داستانی قوه داوری و کنترل خویشتن در دانش آموزان را پرورش داده و بسیاری از کیفیات و خلقیات فلسفیدن وتفکر خلاق را در کودکان و نوجوانان ایجاد نماید. برا این اساس، مقاله حاضر بررسی معیارها و ملاکهایی برای تهیه مواد خواندنی و داستانی مناسب برای اجرای برنامه درسی p4cرا، کانون توجه خویش قرار داه است. برخی از این معیارها عبارتند از این که: کتابها و مواد خواندنی به شکل داستانی تهیه شوند، حاوی مضامین و نکات فلسفی در قلمرو های سه گانه متافیزیک، معرفت شناسی و بویژه ارزش شناسی باشد، و بلاخره در تهیه این مواد مقطع سنی کودکان و قابلیتها، نیازها و محدودیتهای روانشناختی کودکان مورد توجه قرار گیرد. مولفین بر این باورند که این کتابها را می توان به گونه‏اى تدوین نمود که در آن، کیفیات فلسفى، بدون نمود ظاهری، در کل داستان مطرح ‏گردد. در این صورت کودکان قادرند از طریق مطالعه گروهی داستان و بحث و گفتگو در باره آن، نکات مورد نظر را کشف نمایند، که این خود می تواند زمینه ساز نهادینه شدن این کیفیات در شخصیت کودکان و نوجوانان باشد.

کلمات کلیدی

, برنامهدرسی فلسفه برای کودکان, p4c , کتابهایداستانی, موادخواندنی, کیفیات

 

/ 1 نظر / 13 بازدید
موسوی

با سلام و وقت بخیر بنده دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه درسی هستم.من علاقه مندم اصل این مقاله(full text) را مطالعه کنم. در صورت امکان آنرا برایم ارسال نمایید . با تشکر